Idén júliusban a Greenpeace közzétett egy tesztet, amelyet túraruházati márkák üzleteiben végzett öt európai országban, és Taiwanon. Az üzletek levegőjét vizsgálták meg, azon belül is azt nézték, mennyi az illékony PFC koncentrációja a zárt szobában lévőhöz, illetve a szabad levegőéhez képest. A PFC-ket, azaz a poli- és perfluorozott vegyületeket arra használják a gyártók, hogy segítségükkel vízhatlan, és szennyeződéseket taszító termékeket hozzanak létre.
A PFC-vegyületek a természetben nem fordulnak elő, a környezetbe kikerülve nagyon lassan bomlanak le, és beépülnek a táplálékláncba is. Ezért a környezetszennyezés így visszafordíthatatlanná válik. 2015-ben a Greenpeace készített egy kutatást, melyben kiderült, hogy a Föld legeldugottabb pontjain is kimutatható a PFC-k jelenléte, de megtalálhatóak az emberi vérben, a delfinek szervezetében és a jegesmedvék májában is.
Ezek a vegyszerek nem csak hogy szennyezik a környezetet, de az emberek egészséget is károsítják. Bekerülve a véráramba, átalakulnak rákkeltő anyagokká, legyengítik az immunrendszert, károsítják a szaporodási képességet, és veserákot vagy hererákot is okozhatnak.
A tesztek eredménye, hogy az illékony PFC koncentrációja a boltokban hatvanszorosa a zárt szobában mért átlagértéknek és ezerszer magasabb, mint a szabadban.
A Greenpeace többek között a The North Face és a Mammut márkákat vizsgálta, de az outdoor gyártók mellett a divatmárkákat is nyomon követi. Erről nemrég látott napvilágot egy értékelés, amelyből kiderül, hogy a Nike sereghajtó, viszont a H&M és a Zarát tulajdonló Inditex már sokat tett a gyártási lánca méregtelenítéséért.
Az utolsó helyen kullog a Nike mellett az Esprit. Ezek a cégek egyelőre nem tettek semmit azért, hogy kivonják a vegyszereket a ruháikból.
Az outdoor márkák szellemiségéhez hozzátartozna a környezettudatosság. A cégek kommunikációjukban előszeretettel hangsúlyozzák is a természet szeretetét, a valóságban azonban olyan nagy márkák, mint a North Face, vagy a Mammut csak üres szólamokat puffogtatnak. Valószínűleg a valóságban egyáltalán nem fontos nekik, hogy ne szennyezék maradandóan a környezetet mérgező vegyi anyagokkal.
Pedig van rá alternatíva. A svájci Rotauf már kiiktatta a PFC-ket a gyártásból, a nálunk is kapható német Vaude pedig 2018-ig tervezi ezt elérni. Mindkét cég elkötelezte magát amellett, hogy 2020-ig nullára csökkenti a veszélyes vegyianyag-kibocsátást.
A Greenpeace továbbra is nyomon követi a ruhák méregtelenítéséért indított kampányához csatlakozó divatipari cégek és outdoor ruhagyártók teljesítését. A Detox-Catwalk és a Detox-outdoor.org oldalakon mindenki figyelemmel kísérheti, hogyan teljesít kedvenc márkája a méregtelenítésben, milyen mértékben követik igazi tettek a cégek vállalásait.
Forrás:
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: